فصل پنجم ریاضی ششم(اندازه گیری)

درسنامه فصل پنجم ریاضی ششم (اندازه گیری)-دانلود
فایل توضیحات اندازه گیری زاویه ی بین عقربه های ساعت-دانلود
برای استفاده از توضیحات تکمیلی درس اندازه گیری و تثبیت یادگیری از لینک های زیر استفاده کنید.
توضیحات تکمیلی فصل پنجم شماره 1
توضیحات تکمیلی فصل پنجم شماره 2
توضیحات تکمیلی فصل پنجم شماره 3


معمای مربع گمشده:
دلیل به وجود آمدن مربع خالی این است که برخلاف فرض بیننده، هیچکدام از دو شکلِ بهظاهر مثلثِ به دست آمده، مثلث نیستند و در واقع چهارضلعی هستند و این دو چهارضلعی نیز با هم همنهشت نیستند و البته چشم طبیعی انسان قادر به تشخیص این تفاوت نمیباشد. نسبت اضلاع قائم مثلث قرمز ۸:۳ و این نسبت در مثلث آبیرنگ ۵:۲ است که در نتیجه وتر مثلثها شیب یکسانی نخواهند داشت و یک درجه با هم فرق دارند. خط حاصل از امتداد این دو نیز یک خط راست تشکیل نمیدهد. به علت کوچک بودن تفاوت شیب دو خط، چشم انسان معمولاً قادر به تشخیص این اختلاف نیست.

چهار قطعه با مجموع مساحت ۶۴ در کنار هم قرار گرفتهاند ولی بعد از جابهجایی ۱ واحد به مساحت آنها اضافه میشود در حالی که قطعات تغییری نکردهاند پس مساحت کل هم نباید تغییر میکرد!
علت این پدیده، شیب متفاوت قطعهها است.(مساحت مربع از مساحت مستطیل یک واحد کمتر است!)
موضوعات مرتبط: تکالیف دانش آموزان ششم ب ، ریاضی
برچسبها: بچه های خلاق , دبستان شاهد بقراط نیشابور , درسنامه ریاضی ششم , سوالات ریاضی ششم



















